Träning i ridhuset

Idag blev det ingen uteritt pga det tråkiga vädret och det blev så mörkt.
Istället så red jag i ridhuset och tränade på lite nya saker som jag inte tror att jag pratat om i bloggen tidigare.
Vi har nämligen tränat på att rida i halsring och med enbart ridspö som styrning.
Halsring har jag provat en gång tidigare på Sia men gick inte så bra då jag använde min brösta i resår och ah, idag använde jag mig utav ett grimskaft istället och det gick så mycket bättre måste jag säga. 
Hon lyssnade väligt bra på både svänga höger och vänster, stanna gick jätte bra ibland och lite sämre någon gång men hon stannade alltid iaf när jag bad henne :)
Vi hade grimma på med tyglar som var fästa i grimman som jag hade som extra hjälp om det skulle vara något osv.
 
När vi skulle prova att rida med enbart spön så blev jag chockad över hur duktig hon var och hur fort hon fattade. Började med att hålla lösatyglar och spöna så jag kunde hjälpa till att svänga om hon inte förstod men hon förstod direkt när hon skulle svänga men däremot stanna fick vi prova lite att ta i tygeln med det fattade hon fort sen vad jag menade.
Sen när hon lyssnade på allt la jag ner tygeln och red enbart med spönen och hon gick jätte bra och lyssnade sååå himla bra, jag är så stolt över hur duktig hon var idag! :)

Sist när jag ridit klart typ så skulle vi testa Sias trick tigga/hälsa från ryggen och det gick oxå bra men det märktes att hon är van att ha mig på marken men hon lyssnade ändå bra och förstod vad jag ville.
Sia fick efter det springa lite lös i paddocken och lyckades gå omkull i galoppen när hon skulle svänga lite snäft, men hon gick upp på benen och efter en liten koll så fortsatte hon igen fast i trav och galopp ibland på enbart långsidan. Hon slog upp ett jätte litet sår på vänster sida vid rumpan men inget farligt :)

Tycker ändå att dagens ridpass var väldigt lyckad med mycket tänkande :)

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback