Torra hovar och svår att hålla i hull


Tips för häst med torra hovar och svår att hålla i hullet!
 
Torra hovar!
Sist när vi hade hovslagaren ute frågade jag vad han rekomenderade för att sträka hovarna då hon fått lite sprickor bak på en hov och då sa han att man kan ge hästen biotin för att sträka hoven eller pensla på majsolja på hoven. Har läst att vanliga hovoljor man kan köpa i affär kan ofta torka ut hoven, vilket inte majsolja gör. 
Jag har själv nu provat att smörja in Sias hovar med majsolja och hoppas de blir bättre, har läst att flera smörjer in sina hästars hovar med majsolja och att de funkat super bra!
 
Svår att hålla i hullet!
Till hästar som är svåra att hålla i hullet så kan jag rekomendera att ge hästen lucern eller majsolja. Läste nämnligen att många ger sina hästar olja delvis för att få finare päls plus att hålla hästen i hull. Även att ge hästen lucern håller hästen i bättre hull. Ger Sia lucern och har funderat på att även börja ge henne lite lite olja då 1dl olja skulle motsvara nästan 1kg havre, men de är flera som säger att de inte stämmer så jag vet inte riktigt.
Hade tänkt att kanske slänga i någon matsked i hennes kraft :)
 
 
 
Ska försöka komma iaf med ett tips i veckan till att börja med :)
Vet inte riktigt vad för tips jag ska ha xD
Men jag kommer väl på något! :))
 
                                  
 

 



Jennie Söder Lindström

Majsolja fungerar verkligen jätte bra att ha på hovarna!
Har använt det ett tag och det gör susen :)

Sen grov 125 är oxå bra att ge hästar som lätt tappar hull, Alle fick Lucernpellets, grov 125, majsolja och fri tillgång till hö när vi köpte honom då han va smal, sen är han ju hingst och när stona brunstar nu på våren faller han lätt ur så då får han allt det där >.<
Och majsolja är verkligen superbra i maten som du säger, men det räcker med att bara hälla i ca 2-4 matskedar i kvällsmaten :D

Svar: Jag har börjat använda de :)Hade groov på Sia med förut men nu har jag prova Mustang original pellets istället, delvis för att de oxå är linfrö och extra biotin i :D Sen får hon 1msk olja på kvällen då hon inte behöver mer energi xD

Hahha jobbigt, då skulle han inte stå med mitt sto nu! Hon har kärat ner sig i en Nordsvenk/döle valack och står och brunstar massa vid han och så pussas de över staketet xD

Våra kära varmblod! ;)
Stephanie

2013-03-18 / 22:47:39
URL: http://jennieofsweden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback